Visites i rutes guiades al patrimoni vitivinícola del Bages

Dissabte 6 i diumenge 7 de juny

Diferents indrets del Bages

De 1€ a 29€ – Cal fer la reserva prèvia

Dissabte 6 de Juny

Tines i cellers amagats al cor de Manresa

HORARIS DE LES SESSIONS: 6 de juny a les 11h, 11:30h i 18h (3 sessions).

PREU: 5 €

DURADA: 2h

PUNT D’INICI: Oficina de Turisme de Manresa.

INFO ADDICIONAL: No és accessible per a persones amb mobilitat reduïda

VISITA A CÀRREC DE: Centre d’Estudis del Bages.

Descobreix les tines urbanes que s’amaguen sota carrers i cases del centre històric de Manresa en una visita guiada inèdita. Un recorregut entre soterranis, cellers i espais sorprenents que expliquen el passat vinícola de la ciutat.

El recorregut acaba amb una copa de vi, per assaborir la visita amb tots els sentits.

En reservar, confirmo que accepto accedir a un espai amb dificultats d’accés.

Ruta de les tines del Llobregat amb tast de vins

HORARI: 6 de juny a les 9h

PREU: 20€

DURADA: 3h

PUNT D’INICI: Pàrquing del santuari de la salut de Viladordis (mapa)

INFO ADDICIONAL: Recorregut planer d’uns 5Km. Una part de la ruta no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: Bagesterradevins, amb el suport de l’Ajuntament del Pont de Vilomara i Rocafort

A la desembocadura de la riera de Sant Esteve al Riu Llobregat, la mà de l’home i els diferents processos geològics han creat un entorn únic i singular: construccions de pedra seca com les tines del Llobregat, les grans parets naturals de la riera de Sant Esteve, o com l’aigua ha modificat el paisatge. Et perdràs aquesta visita?

La ruta inclou un tast de vins DO Pla de Bages i una degustació de productes de proximitat.

Les pedres que parlen

HORARI: 6 de juny a les 10h

PREU: 3€

DURADA: 3h

PUNT D’INICI: Pla de Sant Pere de les Cigales, Navàs. S’hi accedeix des de Navàs per uns 3 km de carretera asfaltada i 3 km més aproximadament de pista de bosc sense asfaltar. Està senyalitzat. Sortida nord de l’autovia a Navàs, direcció Viver i Serrateix, desviament a l’esquerra, senyalitzat amb el nom del pla.

INFO ADDICIONAL: No és accessible per a persones amb mobilitat reduïda perquè el recorregut presenta escales i canvis de nivell. Itinerari a peu de 3-4km per camins i corriols de poc desnivell.

VISITA A CÀRREC DE: Manresana d’Actius Turístics, Museus i Fires amb guiatge de Maria Estruch i Subirana.

Una visita de descoberta de patrimoni, llegendes i costums d’aquells que van treballar la vinya fins no fa gaire temps. Tines, fonyadors, biots i premses picats a la roca des d’abans de l’època medieval; testimonis de la història del conreu de la vinya fins a l’actualitat. Una passejada pel paisatge, per tal de conèixer l’evolució de la vitivinicultura al nord del Bages.

Visita guiada i tast per l’entorn de la Guinarda de Santpedor

HORARI: 6 de juny a les 9h

PREU: 3€

DURADA: 2h 30 min

PUNT D’INICI: Aparcament del Cementiri de Santpedor

INFO ADDICIONAL: No és accessible per mobilitat reduïda

VISITA A CÀRREC DE: Ajuntament de Santpedor

Coneix l’única vinya que hi ha actualment al terme de Santpedor i observa les traces de l’antic conreu de vinya en el paisatge actual. Farem un recorregut d’uns 5 km fins al racó de la Costa de la Vila on hi ha plantats els ceps joves del projecte la Guinarda. A continuació, la caminada seguirà pel bosc per observar diferents exemples de barraques i murs de pedra seca i conèixer la diversitat vegetal sorgida en un indret on fins fa poc més d’un segle hi havia hagut vinya.

Passejada al voltant de la Guinarda amb Enric Claret, Jaume Illa i Mireia Vila.

La visita inclou 1 copa de vi.

Què ens queda del nostre passat vinícola?

HORARI: 6 de juny a les 10h

PREU: 1€

DURADA: 2h

PUNT D’INICI: Cal Japet (mapa)

INFO ADDICIONAL: Una part de la ruta no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: Cal Japet Encant Rural – Ajuntament de Fonollosa

Què ens en queda? Passejarem entre Fonollosa i Camps, descobrirem diferents construccions i podrem imaginar com vivien els nostres avantpassats. En acabar podrem gaudir d’un tast de vins.

Diumenge 7 de Juny

Les tines de la Vall del Flequer amb tast de vins

HORARI: 7 de juny a les 9:30h

PREU: 20€

DURADA: 3h

PUNT D’INICI: Pàrquing de Ca n’Oristrell, Pont de Vilomara

INFO ADDICIONAL: Recorregut planer d’uns 6Km. Una part de la ruta no està adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: Bagesterradevins

Descobreix les tines a peu de vinya, declarades Bé Cultural d’Interès Nacional i un patrimoni vinícola únic, tot degustant alguns dels vins de la DO Pla de Bages.

Aquest és un itinerari circular de 6 km que transcorre dins del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, seguint el torrent del Flequer, on les antigues feixes de vinya han deixat pas als boscos de pi blanc.

Les barraques de vinya del Breny

HORARI: 7 de juny a les 10h

PREU: 2 €

DURADA: 2h

PUNT D’INICI: Torre del Breny

INFO ADDICIONAL: Camí apte per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: Ajuntament de Castellgalí

Temps era temps que a la Torre del Breny de Castellgalí també hi havia camps de vinyes i hi han quedat les seves barraques.

Vols descobrir-les?

Història i vi al cor del Poble Vell

HORARI: 7 de juny a les 11h

PREU: 12 €

DURADA: 2h

PUNT D’INICI: Oficina de Turisme de Súria, Cal Balaguer del Porxo

INFO ADDICIONAL: Inclou la visita guiada + tast de 2 vins locals de Els Tractets i un petit tastet gastronòmic.

VISITA A CÀRREC DE: Oficina de Turisme Súria

En el marc de la Fira ViBa 2026, us proposem una visita guiada pel Poble Vell de Súria per descobrir-ne el patrimoni i el passat vitivinícola. Recorrerem espais emblemàtics com el castell i l’església del Roser, tot posant en valor la tradició de la vinya al territori.

La visita finalitza al sobre absis de l’església del Roser amb una copa de vi local, en un entorn privilegiat. Un tast que connecta història i present, amb la recuperació de la vinya impulsada per iniciatives com Els Tractets.

Visita al Trull vinícola del Pla de Mallorca i la Tina de Betlem

HORARI: 7 de juny a les 11:30h

PREU: 10€/adult | 5€/menor d’edat

DURADA: 1h 30min

PUNT D’INICI: Jaciment arqueològic Pla de Mallorca (mapa)

INFO ADDICIONAL: No és accessible per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: La Tina de Betlem i Ajuntament de Fonollosa

Visita al jaciment arqueològic del Pla de Mallorca, on hi ha les restes d’un edifici medieval, associat a la producció de vi. Annex a ell hi ha les restes d’un trull vinícola medieval amb premsa de biga i torre de contrapès. També es visitarà una antiga tina exterior de producció de vi que toca les vinyes de La Tina de Betlem.

S’oferirà un tast de vins amb aperitiu.

Històries de vi al Monestir

HORARIS: 7 de juny a les 12h

PREU: 29€ adult

DURADA: 1h 30 min

PUNT D’INICI: Món Sant Benet

INFO ADDICIONAL: Amb recorregut adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.

VISITA A CÀRREC DE: Món Sant Benet.

Sabíeu que el monestir de Sant Benet fou un gran productor del vi? Durant segles els monjos van elaborar una gran diversitat de vins, alguns d’ells en grans quantitats. Us proposem acompanyar-nos en un itinerari per a tornar a descobrir el monestir a través d’aquesta apreciada beguda.

El vi ha estat en l’esperit del monestir durant segles i n’ha conformat el paisatge, però també l’arquitectura, l’economia i evidentment l’espiritualitat. Us volem explicar aquesta i altres curiositats a l’entorn del magnífic monestir i el seu passat vitivinícola.

Visita amb vermut musical a la Torre Modernista Abadal

HORARI: 7 de juny a les 12h

PREU: 15€ visita normal i 20€ visita amb vermut / vi DO Pla de Bages

DURADA: 2h

PUNT D’INICI: Torre Modernista Abadal, Plaça Major, 24, 08279 Avinyó.

INFO ADDICIONAL: Activitat adaptada per a persones amb mobilitat reduïda i també per a infants.

VISITA A CÀRREC DE: Torre Modernista Abadal.

Descobreix, en exclusiva, un espai modernista únic i perfectament conservat. La Torre Modernista Abadal és de les poques cases modernistes que continuen pertanyent a la mateixa família des de la seva construcció l’any 1909. Visita guiada a càrrec de l’actual propietària Mònica Abadal, on podràs descobrir les diferents sales i menjador de l’habitatge, el despatx amb l’arbre genealògic de la família des del 1284, algunes de les habitacions privades, la cuina recentment restaurada, el jardí romàntic i el celler centenari amb anècdotes i curiositats familiars de la burgesia explicades de primera mà per la seva propietària.

Possibilitat d’acabar la visita amb un most musical (beguda + aperitiu amb música en viu) al jardí romàntic de la casa.